2002 / III

předcházející události
1.7. máme den volna v Petrozavodsku na břehu Oněžského jezera. Měníme trochu trasu - na té původní nevede žádná cesta. Alespoň se nám nepodařilo objevit nikoho, kdo by o ní věděl. Inu, ruská realita je poněkud jiná než atlasy západní produkce...
Jsme v pohodě, přibyl 4. defekt - Michal píchl přední kolo, jinak vše funguje.



defekt v centru Tichvinu

Nápis SLÁVA pod hvězdou je trochu předčasný, Michal ještě lepí.
9.7. dorazili jsme do Vologdy. Z Petrozavodska nám to trvalo osm dní a najeli jsme 871km, většinou po úplné rovině a s větrem spíše v zádech, kopečky přišly až tady u Vologdy. Zdravotně i technicky je vše v naprosté pohodě, trapí nás jen nevídané (pro nás) množství defektů (celkem 5 zde v Rusku), asi je to tím sklem a jiným bordelem na asfaltu a vedle něj, kam nás občas nějaký pirát silnic vytlačí.
Lidé jsou vetšinou v pohodě, jídla je tu spousta, zkrátka normální země, až na to, že třeba u benzínky (v tom našem slova smyslu) nemají zavedenou vodu a suché záchody a hlídají to tam policajti se samopalem. Z čeho tam vaří kafe a polívky je nám záhadou, ale prý tu vodu dovážejí odněkud ze studny... někde to ale je úplně jako u nás (na západě), i s mýdlem a sušákem na ruce (až na ty policajty...).
Počasí je tu šílené - vedro a vedro. Komarů také stále spousta, vlastně včera jich bylo poprvé únosné množství, takže se dalo večeřet před stanem... Aha, stan. Tak ten se snažíme stavět vždy někde dál od veškerých obydlí, tj. zalezeme někam do lesa nejakých 100-150m od silnice (občas je to pěkný kros po pařezech a kládách, všude je takový "boubín") a tam stavíme náš domeček, tzn. že večerní hygienu provádíme 10-30km před, pak popojedem a hledáme místo na stan, u vody je dost vidět.
Malý slovníček bolševicko - Ruský Kalimero
LeningradSankt Petěrburg (Petrohrad)
GorkijNižnij Novgorod
KirovVjatka
SverdlovskJekatěrinburg
 Další plánovaná zastávka je v Nižním Novgorodě, tj. zhruba za týden.
12.7. přijíždíme do Jaroslavle, je to město momentálně nejlepšího hokeje v Rusku, trénuje tady náš trenér Vůjtek. Chceme se s ním vidět, ale máme smůlu, po šesti telefonech se konečně dovoláváme na tu správnou tréninkovou základnu, ale před soustředěním ve Finsku mají hokejisté dnes den volna. Škoda. Ale nic se neděje - v Omsku jsou další Češi.
13.7. celou noc Lucka zvrací, je to asi úpal. Musíme zůstat celý den ve městě a pojedeme až zítra, bude-li to lepší.
25.7. jsme v malém městečku Zuevka, asi 500km západně od Permu. Z Nižního Novgorodu jsme nezamířili na Kazaň, hlavní silnice je fakt příšerná – provoz jak u Národního muzea v Praze, ale jeli jsme na sever na Kirov (do roku 1934 Vjatka-pozn.Kalimero) a nyní již naše řídítka směřují jen a jen na východ. Lucie urvala již obě šlapky, ještěže nás Otík v Mělníku přesvědčil vzít náhradní pár, obě se již tedy točí na Lucčino kole. Píchlá kola je kapitola sama pro sebe.
Absolvovali jsme v Rusku již 3492km a celkově 7220km. Po Jaroslavli jsme projeli část ruského “zolotovo kolca” – nevídaný soubor historických památek, většinou to jsou nádherné chrámy a kláštery, nyní se mohutně rekonstruují, peníze na to evidentně jsou. Projeli jsme Kostromu, Suzdal, Vladimir, Bogoljubovo. V Nižním Novgorodě jsme se zastavili v českém “ugolke” v sídle firmy CZ TURBOGAZ. Příroda se tady před Permem stává dost pernou – přibývá kopců, což v 35 stupňových vedrech dělá s cyklistou divy. Nicméně si stále držíme průměr sta kiláků na den, abychom to zvládli do vypršení víz. Zdravotně je to zase v pohodě, bylo to jen ze sluníčka a jeden den ve stínu (v posteli pod mokrým ručníkem) to spravil.
26.7. dnes je nějak šoufl Michalovi, bolí ho břicho a hlava. Venku opět řádí šílené vedro. Rozhodujeme se vyjet až večer. Po 35km nocujeme ve vesnici, tedy vlastně okresním městě Faljonki u jedné místní bábušky.
27.-29.7. čeká nás skoro 40km terénem, loni to tam prý nějací cizinci na motorkách vzdali a radši si stopli náklaďák. Projeli jsme. A bez náklaďáku. Vyjeté koleje se občas ztrácí v trávě a při pohledu na most přes místní říčku si říkáme, kudy by tak ten náklaďák dnes projel. Most = pár panelů přes vodu. Hodně fotíme. Je to romantika, kupky sena, staré chaloupky ve vesničkách, nádherná příroda kolem, krávy, kozy... Jen nikde nemají banku, dochází nám ruble. Tam, kde by šly vyměnit, mají zavřeno, nebo vstoupíme na území další oblasti a mají o hodinu více a také tudíž už zavřeno. Jinak je ale Urdmuntská republika hezká. Samý kopec, totéž následuje při příjezdu do Permské oblasti, až do Krasnokamsku samý stoupání a klesání. Z Krasnokamsku se to srovnává, jedeme podél veliké řeky Kamy až do města Perm. Je vlastně poslední evropské, po pár kilometrech přijde Ural a za ním je Asie - druhý kontinent naší cesty. Hurá!!!
V Permu je na náměstí reklamní akce cigaretové firmy, prvně v životě si kupujeme cigára, abychom se dostali k počítači. Vstupenkou je důkaz, že jste kuřáci této značky. Všichni si tu pak surfují zdarma - my pracujeme. Investovaných 15 rublů za krabičku nelitujeme, zůstane nám do budoucna jako případný úplatek. (Kdyby ta značka neměla stejné iniciály jako máme my, tak na celý internet kašlem...). V Permu máme 7652km, tj. 3924km po veliké zemi. Na hranice s Mongolskem nám zbývá 4700km.


trhovci u silnice
3.8. ASIE
přijíždíme k památníku Evropa-Asie. Máme v nohách 8020km po Evropě a vjíždíme na druhý kontinent.
Asie - třes se!



hranice Evropa-Asie
Přejeli jsme střední Ural, nejvyšší kopec byl asi 500m, takže to bylo "s prstem v nose". Pořád jsme čekali, kdy přijdou ty kopce a najednou byl celý Ural za náma a přišla placka jako v Polabí.
5.8. projíždíme velmi rychle téměř dvoumiliónové město Jekatěrinburg, v obchodě s koly neuměli sundat kazetu z Michalova zadního kola. Jede tedy dál s "furtšlapem".
7.8. dorazili jsme do Tjumeně, naftařského města, ale je docela obyčejné stejně jako ostatní velkoměsta v Rusku, tzn. špína, prach, nepořádek, moc aut, díry v silnici, víka od kanálů nejsou, spousta obchodů s potravinami, ale žádný s opravnou kol, dokonce ani v těch, kde kola prodávají, neví, kde se spravují.
Máme 8411km. Michal pokračuje dále s furtšlapem - tj. nefunguje volnoběh - moc to ale nevadí, protože tu je stejně placka a pořád se šlape. Napíšeme více až se dostaneme k počítači, na který nečeká šéf obchodu. Ale v principu je hodný a nechal nás tu alespoň přečíst poštu. Teď míříme do Omsku, dorazíme tam asi za 4 dny (pokud je to 600 km jako na mapě) či za pět dnů (pokud to je 750 jako na ukazatelích).
Zde novinky, mame vice casu tak podrobneji – nehackuj to at si lidi poctou to syrove…
8.8. pri vyjezdu z mesta Tjumen (mimochodem dnes je nas 100.den) se k nam od benzinky pridava asi 15tilety pubertak na kole (pravdepod. zn. Ukrajina). Chvili jede za nami, pak vpravo v pisecne krajnici, stale ma kecy: “proc nejedeme rychleji, dame si zavody” apod. V krajnici se mu slape blbe, ujizdime mu, prejizdi tedy do silnice a nas “tezkoodence” hrave dojizdi. Pak nahle pred Luckou zahyba zpet doprava, jeste pribrzduje. Vysledkem je valna hromada L+M v dusledku strejchnuti jeho zadni pneu o Luccinu predni. Hajzlik se smeje a ujizdi, my se sbirame ze silnice, auta projizdejici na nas troubi, abychom neprekazeli, nezastavi nikdo. Lucka ma odreny loket, koleno a poradne sedreny kloub ukazovacek. Michal padal do mekkeho. Protrzenou brasnu, zlomeny predni nosic davame celkem rychle do poradku.
9.8. zastavuje nas redaktor mistni televize Arsenal a delame rozhovor, plni vcerejsi srazky si nebereme servitky a v nekterych odpovedich jsme naprosto uprimni.
11.8. tzv. Den maso – delame si osobak: 185km s plnou polni. Stalo se to omylem, v jedne vesnici se prenosovat nedalo, dalsi o 40km dal a mezi nimi baziny a jeste k tomu prselo a prselo… Klimbame tedy u stolu v bufetu, ktery se otrasa v zakladech v dusledku na plno pusteneho ruskeho popiku.
12.8. v polospanku dojizdime do Omsku. Opravnu kol jiz nehledame, opravili jsme si to sami – nastrikali jsme tam hodne ChainStaru (ktery mame na retezy) a ono to jede v pohode dal.
13.8. vyrazime na trasu Omsk-Novosibirsk, pokracuje neustala placka: kolem je sibirska step, tedy louky, obcas brezovy hajecek, pasou se tu kone a kravy – a hlavne – nad hlavou nam krouzi majestatni orli (v jednom miste jsme jich napocitali pres 40!). Takovyto obrazek je celych 1300km (zacalo to jiz pred Tjumeni a konci az v Novosibirsku). Celou dobu mame vitr do zad. Silnice je rovna jako pravitko, jedes 50km rovne a pak mirne vlevo a zas 30km rovne a mirne vpravo… Zpivame si ceske pisnicky.
Tento den se take dovidame o povodnich u nas. Snazime se sledovat dalsi zpravy v ruske televizi: jde to dobre, Praha je hlavnim bodem zprav po nasledujici 4 dny.
19.8. dorazili jsme do středu Ruska, Novosibirsku. Je tu maličký kostelík, který je považován za středobod Ruska, když ale koukneme na mapu, tak nevíme, jak to měřili. Ale je tu krásně, hlavně, když ten střed náš je již daleko za námi...
Kousek od kostela je česká restaurace U Václava, sídlí tu též firma zabývající se vyřizováním cestovních formalit pro Rusy k nám do Čech. Majitel pan Tezikov nás nechává pracovat na počítači téměř dva dny, dopisujeme tedy další článek do Cykloturistiky (na české klávesnici s háčky a čárkami).
Máme najeto 9742km, tj. po Rusku přesně 6015km a na hranici s Mongolskem nám zbývá necelých 2700km.
22.8. najíždíme 10 000.km na předměstí Kemerovo. Od Novosibirsku jedeme v pěkných kopcích, daleko náročnějších než byl Ural, připomínají chvílemi Šumavu a jindy zas Beskydy. Samé lesy a louky.



MDH ve městě Kemerovo
25.8. jedeme ruskou zkratkou, najeli jsme si navíc jen 20km. To vás místní lidé upozorní, že tudy je to do Krasnojarsku o 80km kratší. Kdo by si to nechtěl o tolik zkrátit, že? Uhýbáme z hlavní a po 20km se na křižovatce ptáme, kudy dál (jako obvykle tu není ukazatel). Nikdo však o žádné zkratce neví a tak se přes další a další vesničky vymotáváme zpět na hlavní.
28.8. 120.den a my po 10.563km přijíždíme do Krasnojarsku. Zde v Rusku máme 6.835km. Voláme do Českého rozhlasu, takže v neděli ráno na Radiožurnálu nás můžete zase slyšet.
29.8. u vesnice Ujar nocujeme u postu GAI, dopravní policie. V noci se tu střílí, je to vzrůšo. Lucka spí, Michal jí raději nebudí (je lepší nevědět a skončit ve spánku...) - ale zůstává též ve stanu, v mysli jen věta Víti Dostála, se kterou se s námi loučil v Praze: "Je lepší živý člověk než mrtvý hrdina." Ráno se dovídáme, že projíždějící řidič nechtěl zastavit...
4.9. jsme v Tulunu, 400km před Irkutskem. Z Krasnojarsku jedeme pořád nahoru a dolů, je to makačka, chvílema jak na Šumavě či v Beskydech nebo v Krkonoších. Samé lesy, nyní již i jehličnaté. Silnice asi 200km pěkná sračka, tj. neasfaltová, ale dá se to (islandská průprava je znát).
Kola i my - vše v pořádku. Těšíme se již na to VELKÉ jezero, ale je tu zima (kolem 12 stupňů), tak se asi nevykoupem.
Redaktor místních novin v Tulunu byl první člověk v Rusku, který věděl, že Kirov se nyní opět přejmenoval zpět na historický název Vjatka. To, že to nevěděli lidé ani v samotném Kirovu není podle něj nic zvláštního, vše zde prý probíhá náramně rychle a kromě toho na Sibiři ví všechno. No nevíme, my viděli v Rusku probíhat rychle akorat asfalt pod náma, kdyz sjíždíme z kopce...
5.9. přes Sajanské hory míříme stále dál na východ. Počasí se zas umoudřilo, zima kolem Krasnojarsku je pryč, nyní máme krásné babí léto - 25 stupňů a modré nebe nad hlavou. Silnice je od Tulunu až na kratičké úseky opět "krásně" asfaltová, tj. samá díra, ale je to lepší než kamení a písek.
Večer stavíme u Kafe a zvou nás ke stolu tři místní mužici, popíjejí vodku. Michala neminulo 50 gramů, Lucka do sebe "kopla" čaj. Dáváme řeč, dozvídáme se spoustu nového (např. že místní lidé přežívají jen díky dotacím do zemědělství, nebo že město Čeremchovo sedí na uhlí, ale peníze nikde...). Jeden (co neměl všechny přední zuby) říká Lucce pořád Vincente (italsky), plete se mu to se Santa Lucia.
6.9. asi 100km před Irkutskem vjíždíme do takové hodně široké doliny - někde vlevo od nás teče Angara, podél jejího toku je spousta čoudících komínů, je tu velký petrochemický průmysl, uhelné doly, nad údolím se vznáší celý den taková mlha.
Některá města, třeba půlmilionový Angarsk, nebyla dříve na mapách - vyráběly se tu nějaké radioaktivní věcičky. Dojíždíme na 45km před Irkutsk, je fakt vedro, koupeme se večer v jezírku, takovém menším bratříčkovi Bajkalu.



transsibiřská magistrála před Irkutskem
(všimněte si bariér ve vozovce pod závorami,
určitě je to účinnější, než pokuta za jízdu na červenou)
7.9. Irkutsk je dobyt kolem poledního. Přejíždíme další sibiřský veletok, Angaru (je docela čistá a je na ní spousta rybářů v pramičkách). Centrum Irkutsku je opravdu daleko, jedeme městem asi 25km. Jsme asi 100km od Bajkalu a už se těšíme, že se v něm vykoupeme.
8.9. vstáváme v 6:30. Ještě je tma. Vyjíždíme z Irkutsku a začíná mrholit. V dešti projíždíme 40 let staré ocelářské město Šelechov.
Tento odstavec je určen pro normální cykloturisty, v žádném případě není pro "průsmykáře" Cykloklubu MIKE - ti nechť přeskočí na další odstavec speciálně napsaný pro ně.
Začínají kopce, o kterých všichni mluvili: "Za Irkutskem se z toho šlapání do nebe zblázníte." "Z toho sklonu zcvoknete." "Raději to z Irkutsku přejeďte vlakem.", apod. Takové řeči známe. Nejsme žádná vořezávátka a každý kopec přeci jednou končí. Za Šelechovem jedeme ještě kus po relativní rovině (spíše ale již nakloněné vzhůru), míjíme parkoviště tanků a jiné bojové techniky místní vojenské posádky.
A pak to začíná, sklon je stále ostřejší. Na prvních 7km stoupáme o 400m do výšky cca 760m n.m. Jen jedna poloviční serpentina, jinak se jede bez zatáček. Už nemrholí, ale leje. Z nás přirozeně také. Hrozně se ochladilo, což pociťujeme v drtivém sjezdu, opět jen s jednou poloserpentinou. Neustáe jedeme smíšeným lesem.
Úplně promočení a zmrzlí přijíždíme do osady Moty, v místním Kafe roztáváme a trochu osycháme. Po třech hodinách, kdy déšť již ustal, vyrážíme dále. Morálka je pod bodem mrazu, jeden mužik se s námi loučí slovy: "Jo vy nejedete od Bajkalu, tak to máte to horší teprve před sebou!" Zase začíná pršet. Dostáváme se na 910m, jedna serpentina. Pak dolů, zase mrzneme. Je 6 stupňů. A zas nahoru, dvanáctiprocentním stoupáním tentokráte až na 970m n.m. Jedinou (a hodně zaslouženou) útěchou je nádherný výhled na hřeben Sajanských hor, které se nám na jihozápadě ukazují v celé své zasněžené kráse, sahají až ke třem a půl tisícům metrů. A opět nepříjemný sjezd. Zmrzlí a promočení večer stavíme u dalšího Kafe "Karetnyj dvor". Ptáme se na postavení stanu, ale kuchař z Uzbekistánu nás zve k sobě do domu. Ráno tu chvíli padal snih. V domečku je teplo, sucho a jedna volná postel (M spí dobrovolně na zemi). V noci mrzne.
Pro členy CK MIKE: Podle informací místních se snad konečně dostaneme do nějaké vyšší nadmořské výšky. Informace jsou docela povzbudivé: "Za Irkutskem se z toho šlapání do nebe zblázníte." "Z toho sklonu zcvoknete." "Raději to z Irkutsku přejeďte vlakem.", apod. Jsme opravdu zvědaví. Máme štěstí, ochladilo se až na šest stupňů a slabý déšť se za Šelechovem mění ve slušný liják. Ani nevíme, jak jsme se dostali až na pro nás v Rusku nevídaných 760m n.m, tj. na sedmi km o 400m výše. Žádné serpentiny a la Alpy, jen jedna ubohá ostřejší zatáčka. V poměrně pohodovém sjezdu trochu mrzneme.
Jsme otrávení, že to již máme za sebou. Proto stavíme ve vesnici Moty. V místním Kafe se po třech hodinách přeci jen rozhodujeme jet dále, přestože přestalo pršet. Pomáhá nám k tomu i informace jednoho mužika: "Jo vy nejedete od Bajkalu, tak to máte to horší teprve před sebou!" Tak snad teď. Tentokrát je stoupání o trochu strmější, nicméně stále čekáme na něco extra a ono pořád nic. Dvanáctiprocentní stoupání smíšeným lesem. Že bychom jej tak hravě zvládli se ani nechce věřit. Spíše má asi odradit kamiony (silnice je pro ně v zimě uzavřená a v létě také žádný náklaďák téměř nepotkáte). Alespoň se objevila jedna nefalšovaná serpentina. Zkrátka a dobře, dvakrát jsme nad 900: prvně na 910 a poté na 970m n.m. S pocitem, že v Rusku se výše asi nedostaneme stavíme otrávení v dalším Kafe "Karetnyj Dvor". Náladu nám trochu zvedá informace, že tu dnes ráno sněžilo. Ihned jsme ale znechuceni, protože nás místní kuchař z Uzbekistánu zve k sobě do domu. Má tam volnou postel, teplo a sucho. Snad se tedy v tom sněhu ještě někdy vyspíme, protože v noci mrzne.
Nutno ještě dodat, že celou trasu z vesničky Moty jedeme trochu se stísněnými pocity. Potkáváme totiž opět cikány, kteří tu stojí s auty u krajnice a zastavují projíždějící. Snaží se prodávat "zlaté" prsteny. Je jich poměrně dost, operují zde čtyři auta. Jedno má značku rumunskou, druhé italskou, další ruskou a poslední je bez značky. Chvíli stojí tu, pak odjedou kousek dál. Bohužel vždy naším směrem, takže nás předjedou a tak musíme kolem nich projet celkem třikrát. Je to dost nepříjemné, ale jsme poučeni z minula. Nejlepší je se usmívat, dělat, že nerozumíme, hlavou pokývat na znamení jakéhosi přátelského pozdravu a hlavně přidat nenápadně, ale výrazně do pedálů.
9.9. opět několik kopečků, nejvyšší bod zase 970m n.m. Po 24km střídavého stoupání a klesání vidíme konečně BAJKAL (po 11.745km). Nádherná podívaná - jak na jezero, tak na okolní hory. Další cíl expedice je splněn. Povedl se první český přejezd napříč Ruskem po trase Murmansk - Bajkal. Za odměnu si kupujeme uzeného omula (ryba). Nocujeme v turistické zotavovně Čajka (Racek) na jihozápadním konci jezera.



k obědu bude omul
  Mapy jezera Bajkal z http://www.baikal.ru:   celá 516k   jih 161k
  Fotografie z http://www.baikalfoto.ru:   foto   foto
10.9. odpočíváme na oblázkové pláži Bajkalu, mj. absolvujeme koupel (každý asi 5 temp), je modré nebe a svítí sluníčko, ale je asi jen 15 stupňů.



Bajkal
11.9. celý den jedeme podél Bajkalu dál na severovýchod. Vlevo jezero, které připomíná spíš moře, vpravo hory dosahující kousek nad 2000 metrů.
12.9. dopoledne po Michalovi někdo vyhodil z projíždějiciho autobusu nakousanou mrkev - naštěstí těsně vedle. Po 250km se odkláníme od Bajkalu a údolím řeky Selenga (nejvetší přítok Bajkalu) se blížíme k poslednímu velkému ruskému městu Ulan-Ude, hlavnímu městu Burjatské republiky.
13.9. brzy odpoledne dojíždíme do Ulan-Ude (celkově 12.115km, po Rusku 8387km), kde trávíme víkend u naší německé kamarádky Eliany. Ta tu na Burjatské státní univerzitě učí němčinu a je to také cestovatelka, přijela sem totiž z Moskvy autem (navíc ruským). Ulan-Ude (Ulan je v burjatštině "rudý") je poměrně malé město na soutoku řek Selenga a Uda, má skoro 500.000 obyvatel a nejvetší atrakcí je 5m vysoká bysta Lenina na Sovětském náměstí. Je to největší hlava V.I.L. na světě.
Odpoledne telefonujeme s Českým rozhlasem, takže nás zase uslyšíte.
14.9. prvně v životě navštěvujeme budhistický klášter kousek za Ivolginskem. Je to hlavní centrum budhismu v Rusku, resp. ve východní části Ruska, protože v té západní nic podobného není. Odhaduje se, že zdejší obyvatelé jsou z 50% budhistického vyznání. Velkému budhistickému chrámu říkají Burjate Dacan. Celý komplex budov kláštera na nás ohromně zapůsobil.



budhistický chrám v Ivolginsku
Obědváme burjatský národní pokrm tzv. pozy, což je do velkého kousku těsta zabalená koule z vepřového a hovězího mletého masa, pak se vaří v páře, tradičním způsobem se jí rukama. Vlastně jsou to takové pelmeně (vaří se ve vodě), ale o hodně větší.
15.9. z Ruska se nám nějak nechce, proto si dáváme ještě den odpočinku. Hlavně ale máme možnost být pod střechou. Eliane má počítač s přístupem na internet. Ten den odpočinku se proto musí chápat jako den bez kola (stojí na balkoně) vyplněný jinou prací - psaní deníku, psaní článků, praní, popisky fotografií, údržba kol, čištění foto a video techniky. Nesmíme zapomenout ani na doplňování kalorií.
Na hranici s Mongolskem to máme necelých 250km.
16.9. vyrážíme z Ulan-Ude. Cesta docela dobrá, houpeme se v kopcích, strašný protivítr, chvíli sněží, je jen 1 (jeden) stupeň.
17.9. tatáž cesta - spousta kopců, některé (asi 3) nad 850 metrů, ale naštěstí alespoň nesněží, je skoro modré nebe, teplota 6 stupňů, Lucie se necítí nejlépe, již třetí den je jí nějak divně, moc nejí. Večer ještě před Kjachtou potkáváme dva na jedné motorce od Manchesteru - stávají se našimi sponzory - dostáváme od nich asi 4400 mongolských peněz ("my jsme bohatí motorkáři, vy chudí cyklisté") - takže díky Simone a Georgie. Do Kjachty dojíždíme již za tmy.
4400 mongolských tugriků jsou cca 4 koruny (evropské koruny...EUR) t.j. 120Kč
18.9. Lucka leží a spí a Michal utrácí poslední rublíky za nějaké nudlové polévky a čokoládu (než se v nové zemi rozkoukáme…ale hlavně, co s těma rublema, že).
19.9. dnes je tedy den, kdy opustíme (konečně) zemi, kde je všechno možné, kde dnes je stále ještě včera a kde zítra je v nedohlednu. Hranice je podle mapy asi 20 kilometrů od Kjachty, ale realita je taková, že již po pěti kilometrech přijíždíme do vesničky Sloboda, ve které je zároveň hraniční přechod.
Dojíždíme k bráně s ostnatým drátem, před kterou je spousta Mongolů, přebalují nějaké krabice, stojí tu spousta autobusů. Na radu anglických motorkářů jedeme rovnou ke vratům, přichází nějaký Mongol a dává se s námi do řeči, umí rusky. Stojíme u brány a ptáme se ho, jestli tudy do Mongolska. On říká, že musíme čekat, že pohraničníci přijdou hned, sedí totiž v budce a nejeví o nás zájem. Za pět minut se jeden mihl venku a “náš” Mongol ho hned volá, aby nás pustil. Ruský voják nám ihned bránu otevírá a my můžeme do hraničního prostoru. Ukazujeme pasy, vojáci si zapisují naše jména a posílají nás dál. Jedeme ke krásné velké cihlové budově, září novotou. Tady je celní a pasová kontrola. Vše probíhá hladce, samé úsměvy, vtípky, klábosíme s vojákama. Vyplňujeme celní prohlášení, ptají se nás, jestli máme dolary. Jasně, že máme, jsou však dobře schované (v zadní kapse dresu...), odpovídáme, že nemáme žádné, celník sám dodává: “Jo vy používáte asi kartu…” Valuta se z Ruska totiž nesmí vyvážet. Najednou je ale problém, máme jít zaplatit jakousi daň, je to 22 rublů. Říkáme, že žádné nemáme, že za poslední jsme si koupili dvě “konfetky”, oni se smějí a říkají, že to nevadí, abychom tedy nic neplatili a přejí nám šťasnou cestu, máme se do Ruska někdy vrátit. Odpovídáme, že snad možná, ale asi ne na kolech. V 11:25 opouštíme území Ruské federace. Máme tu najeto nezapomenutelných 8631km.
A je tu tedy
Mongolsko
Hned za “čárou” končí asfalt, po rozbité cestě přijíždíme k bráně, kterou nám mongolský voják okamžitě otevírá, kolem kolony aut (všechna mají mongolskou SPZ) přijíždíme k takové bakelitové budce. Podle počtu uniformovaných je jasné, že tady musíme zastavit. Vyplňujeme nějaký vstupní papír, je to anglicky (na druhé straně mongolsky), do kolonky název hraničního přechodu (který my nevíme) se máme podepsat…
A je tu první menší zádrhel na naší cestě, celý ho popíšeme v Cykloturistice – zde jen stručně – pasový úředník vyslovuje větu: “Dáš pět dolarů – já dám razítko.” Ale co, hlavně že pak už máme cestu volnou, ještě jedny vrata s vojákem a vjíždíme do Mongolska.
Vesnička se jmenuje Altanbulag. Nic tu dohromady není a tak hned jedeme dále, pozorujeme však první změnu oproti Rusku. Hodně lidí nás zdraví a mává nám. To se teda v Rusku za tři měsíce stávalo jen velice zřídka. Jo, ještě jedna poznámka k hranici, kterou jste možná zaregistrovali: chybělo tu jakési vojenské hraniční pásmo, přes které jsme do Ruska museli přejet autem. Vysvětlení je jasné: hranice s NATO není hranice se spřátelenou soc. zemí (i když je to doba minulá).
První kilometry jedeme na západ podél neznámého nám hřebene hor, vlevo je také hřeben hor a také nevíme jméno. Cesta však příjemně klesá, je to celkem fofr a jsme v prvním městě Suchebaator (ty mongolské přepisy názvů budeme psát tak nějak po našem, dost se totiž rozchází ty na naší mapě a ty skutečné, píše se tu azbukou). Je to takové normální mongolské městečko – paneláky, jurty, hodně dobytka, pár lidí, pár aut. Otáčíme řídítka k jihu.
Zbytek dne a další čtyři následující – celých 363km do hlavního města Ulaanbaataru – jedeme nahoru a dolů po krásné asfaltce. Kopce jsou stále vyšší a vyšší, z 800 se hrabeme na 1100, několikrát sjíždíme zas asi na 800, pak z 1100 na 1300, zas několikrát sjíždíme na 1100, vrcholem neděle 22.9. – dosahujeme výšky cca 1480m n.m. a na pondělí spíme v nadmořské výšce 1450m.
V noci je na 0 a ráno v sedm 3 stupně. Přes den se vždy oteplí. Krajina je tu taková nevšední, ale stejná – písek, tráva. V písku má díry dost hrabošů, pěkně se jim práší za nožičkama, když peláší do díry. Podél cesty třeba potkáte štíra, velkého jako pomeranč. Pavouka, velkého jak plátek citrónu a chlupatého, že nám připomíná sklípkana, ale nejsme biologové, takže nevíme, jen jsme ho natočili a vyfotili, identifikace nechť provedou jiní. Při sjezdu vedle vás nad roklí plachtí orel. V poušti daleko od silnice je stádo velbloudů nebo majestátně sedí velikánský orel (někteří z naší dvojice – je to M – tvrdí, že to byl spíš sup). Ale hlavně je tu všude spousta ovcí, koz, krav, býků, koňů, jurt. Na koni se zjeví jezdec – my jim říkáme kovbojové, přestože jsou to často i kovbojky, tedy kovgirlky. Přikluše, pozdravíme se, odkluše ke svému stádu.
Nocujeme vedle silnice, nikdo si nás nevšímá, spíš přijde na kus řeči z nějaké blízké jurty dědula a snaží se nás za večer naučit mongolsky. Lidé tu jsou úplně jiní než jsme potkávali v Rusku. Všichni nám stále mávají, děti na nás křičí “helou”, my jim odpovídáme po jejich “sambajno”. Taková pohoda.



Michal s kolegy cyklisty u Darchanu
23.9. přijíždíme do Ulaanbaataru. Je to teprve páté hlavní město, vládne tu čirý ruch, oproti ostatnímu Mongolsku, které jsme zatím viděli. Zážitky z Ulaanu příště. Nyní tu budeme pár dní odpočívat na české ambasádě. Musíme vstřebat dojmy z Ruska, popsat negativy, provést údržbu našich milých Authorů, napsat článek do Cykloturistiky, vyprat, připravit se na další část cesty (přes mongolskou poušť k čínské hranici). Zkrátka “odpočinek” jako obvykle. Tentokrát však bude delší než jen dva dny.



Ulanbatar - naše páté hlavní město je dobyto
26.9. jsme se ráno vzbudili a kopce, které jsou kolem Ulaanbaataru, byly bílé. Ve měste naštěstí sníh není, takže jsme ani nemohli stavět huhuláka. Vyrazili jsme však za kulturou.
Mongolové tu totiž mají samozřejmě i muzea. Muzeum přírodovědné obsahuje unikátní kostry několika prehistorických oblud, ani nevíme, jak se všichni ti -sauři jmenují, ale je to fakt něco. Také tam jsou k vidění vejce dinosaurů, ta největší asi jako malý meloun. Jinak jsou v muzeu vycpaniny třeba tučňáků, ledního medvěda apod. tedy normalních zvířat zde nežijících, nás však zajímalo, zda se dozvíme, co jsme to viděli za ptáka jako kráva a vězte, že to byl fakt sup černý s odhadnutým rozpětím přes 2 metry určitě. Pak jsme zjistili, že pžíšerný brouk se latinsky jmenuje Deracantha Onos Pall., chlupatého pavouka tu neměli. Samozřejmě tu měli i zvířata v Mongolsku se vyskytující: velbloudy, kamzíky, muflony, vlky, medvědy, zajíce, spoustu hrabošů, lišky a řadu ptáků.
Druhé dnešní muzeum bylo histori...tady byla komunikace na den přerušena...historické. Spousta krojů z celého Mongolska, dějiny země (zajímavé, že dějiny éry komunistické - Mongolsko bylo 2.kom. státem po Rusku - zaujímají větší prostor v muzeu než předešlých 10 století), Čingischán na trůnu je jako živý. Zkrátka dost zajímavé to bylo, až z toho Lucka teď usnula.
27.9. plánovaná brzká návštěva buddhistického kláštera se nekoná, neboť Michal místo toho neustále a opakovaně navštěvuje WC. Má docela štěstí, protože se jedná o wc úplně normální - tedy s prkýnkem, papírem toaletním a splachovadlem. V poušti či na záchodech běžně k vidění a použití od norsko-ruské hranice by to bylo horší. Lucka se o něho velmi pečlivě stará, nedovoluje mu nic jíst, jen pít čaj a čaj. Vlastně k jídlu má jen nějaké ty velmi účinné prostředky pro podobné případy.
28.9. problémy zdravotní již ustoupily, nicméně se stále raději Michal zdržuje poblíž onoho WC u Piňosových - našich hostitelů zde na české ambasádě. Lucka jde jen do blízké tržnice koupit nějaké ty vitamíny.
29.9. oba členové naší dvojice jsou již zdravotně fit. Můžeme proto vyrazit na další památky - tentokrát do kláštera Čojžin Lama, který je dnes ale jen muzeem. Na dotaz, proč se sem po pádu komunistického režimu mniši nevrátili, odpověděl nejmenovaný vládní úředník ("bývalý" komunista): "My je sem pustit nemůžeme, protože by to tu rozkradli!" Takže je to tam pusté, bez mnichů, jen správcová chrastí klíčema, když nám odemyká dveře od jednotlivých svatyní. Ale i bez mnichů je se na co koukat.
Poté jdeme ještě do uměleckého muzea, pojmenovaného po nejvýraznější postavě mongolského buddhismu Zanabazarovi (rituální masky, sochy, obrazy a umělecké předměty - šperky, kudly, sedla).
30.9. přivstali jsme si. Do největšího buddhistického kláštera v Ulánbátaru je dobré vyrazit po ránu, protože obřady začínají kolem 8:30. Postupně navštěvujeme tři svatyně, kde rozjímají mniši. V té třetí jsou většinou malí chlapci, pěti-šestiletí novicové. Vše působí tak posvátně a nutno podotknout, že mniši se nenechají rušit a klidně nechají prostě "čumily" čumět a chodit kolem dokola. A je jedno, zda máte krátke kalhoty, na hlavě "džberdechtu" apod. Toť příklad oné buddhistické tolerance (a kontrast třeba k pravoslavným chrámům - v kraťasech či bez šátku nás občas vyhazovali).
Po tříhodinovém dopoledním programu mají mniši pauzu a odpoledne pokračují dále v učení (většina poslouchá učení svých učitelů). Od jednoho mnicha se mj. dozvídáme, že jich tu je celkem 120, hlavní Lama je z Tibetu a mají rádi fotbal (na důkaz nám ukazuje mobil, kde na zadní straně je nálepka německého reprezentačního brankáře). Jedna zajímavost - při rozjímání klidně mnichovi zazvoní mobil a on ho nikým nerušen zvedne, pokecá si a pak zas pokračuje v rozjímání...
A ještě odbočka - dnes v kraťasech nebyl v celém Ulánu nikdo, neboť tu sněžilo a mrzlo.
  Něco z Mongolska:
  fotogalerie - vyberte fotku (s bílou ručičkou), pak ovládejte červenými tlačítky (down..)
  anglo-mongolský on-line slovník
  on-line kurzovní lístek
  net
následující události